A kedvezményezett neve:
Don Bosco Általános Iskola, Szakközépiskola, Szakgimnázium, Gimnázium és Kollégium

A projekt címe:
Kis lépésekkel a nagy világban

A szerződött támogatás összege:
29.999.999 Ft.

A támogatás mértéke (%-ban):
100%

A projekt tervezett befejezési dátuma:
2020.06.30.

A projekt azonosító száma:
EFOP-3.1.10-17-2017-00029

2017.09.27. napján kelt támogatói döntés

Kezdés: 2017.11.01.

A támogatási szerződés hatályba lépésének napja: 2017. október 24.

A középfokú (szakgimnázium) oktatási rendszerben tanuló hátrányos, halmozottan hátrányos, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, köztük roma diákok segítése, olyan tanulást támogató fejlesztésekkel, hogy képessé váljanak az érettségi megszerzésére. Olyan, továbbtanulásra felkészítő átfogó, program megvalósítása, amelynek célja piacképes végzettség megszerzése, hátránykompenzáció és számarányuk növelési a hazai felsőoktatási intézményekben. A mentorált diákok számára olyan komplex készség- és kompetenciafejlesztést biztosítani, amely csökkenti a végzettség nélküli iskolaelhagyást/lemorzsolódást és a megszerzett ismeretek birtokában megfelelően tudnak reagálni a felgyorsult gazdasági, társadalmi változásokra.

A támogató rendszer legfontosabb elemei:

Ökumenikus Pünkösdi nyíltnap a Miskolci Egyetemen

Az EFOP-3.1.10-17-2017-00029-es pályázat keretén belül mentoráltjainkkal részt vettünk a Miskolci Egyetemen 2018.05.18-án megrendezésre kerülő Ökumenikus Pünkösdi nyíltnapon. A rendezvényen interaktív programokon, kiscsoportos előadásokon keresztül bepillantást nyerhettünk az egyes karok életébe. A programot koncert, istentisztelet színesítette.

2018.05.18.

POROSZLÓ

Az EFOP 3.1.10 –es pályázat keretein belül 2018.10.02-án a mentoráltak ellátogattak a Tiszta-tavi Ökocentrumba. A tanulók betekintést nyerhettek a Tisza-tó élővilágába és a helyi bioszféra működésébe. Idegenvezető vezetésével csodálhattuk meg a látogatóközpont tárlatait, az óriás akváriumrendszert, a hüllő- és a kétéltű kiállítást. A kilátóból, madártávlatból, beláthattuk a Tisza tavat. A kirándulás ismeretterjesztő, oktató, nevelő szerepe mellett a szórakozásnak is teret adott. A diákok nagyon élvezték a szabadidőpark nyújtotta lehetőségeket (vízi- szárazföldi játszóteret) és az állatkertet is. Külön élményt jelentett a mozi, ami 3 D-ben mutatta be a Poroszló környéki élővilágot. A programot ebéddel zártuk, majd élményekkel telve indultunk haza.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

beszámolási időszak: 2017.11.01-2018.10.31.

Projekt szakmai megvalósítása

Eszközbeszerzés

Kis értékű tárgyi eszközök beszerzése

Az életbe lépő új helyesírási szabály szótárárak nélkülözhetetlenek a mindennapi tanítás folyamán, az érettségi vizsgára való készülés folyamán. A személyre szabott, differenciált feladatok elkészítéséhez a multifunkciós nyomtató nagy segítséget nyújt a szaktanároknak. A babzsákfotelek (2db) a családias légkört az innovatív oktatást segítik.

Mentorálás

Tanulók mentorálása

A mentorrendszer lehetővé teszi, hogy minden diák megkapja azt az egyéni figyelmet és segítséget, melyre fejlődéséhez szüksége van.
A beszámolási időszakban 7 fő mentor 3 fő/mentor, 1 fő mentor esetében 4főmentorálttal heti 4.5 óra illetve 6 óra időtartamban foglalkozott személyre szabottan, az egyéni fejlesztési terv alapján. A mentorok egyéni haladási naplót vezetnek, amelynek részét képezi a háromhavonta felülvizsgálásra kerülő egyéni fejlesztési terv.
Mentoráltak száma 25fő.

Esetkezelő team

Rendszeres esetmegbeszélések a tanulók fejlesztésében részt vevő mentorok, pedagógusok és szükség szerinti szakemberek részvételével

Havi rendszerességgel esetmegbeszélésekre kerül sor, ahol konkrét problémák megoldási alternatíváit keresi a szakmai team. Szükség esetén szaktanárok, együttműködő partnerek és szülők bevonása is történhet. Az esetmegbeszélések növelik megvalósítók szakmai kompetenciáit, képesek mozgósítani a belső tartalékokat. Esetmegbeszélés összesen 28 alkalommal valósul meg.

Bementi kompetencia mérés és értékelés

Bemeneti kompetenciamérések zajlottak 20017 november és 2018.szeptember folyamán. Minden mentor a mentorált tanulói számára, szaktanárokkal konzultálva egyénre szabott tanulási-, életvezetési stratégiát dolgozott ki, előzetes ismeretek, bementi mérések értékelése alapján. A bementi mérések célja feltérképezni, mely területe fejlesztése szükséges, hogy az információfeldolgozás hatékonysága hatással legyen a tanulmányi eredményekre és a motiváltságra (előzetes ismeretek, önértékelés, szociális kompetenciák, jövőkép).

Alapkészség-fejlesztés

Alapkészség- fejlesztés, tantárgyi fejlesztés, részképesség, kompetencia-fejlesztés (szövegértés, szövegalkotás, matematikai, idegen nyelvi és/vagy IKT kompetenciák fejlesztése, tanulás tanítása, önismeret, önértékelés, szociális kompetenciák)

Az alapkészség-fejlesztés és a tantárgyi fejlesztés az előzmény pályázatban kidolgozott logikai-és táblajáték módszertanának folytatásávalés az élménypedagógia egyes elemeink beépítésével valósul meg.
Az érettségi tantárgyak vonatkozásában a tanulás élményszerűvé tesszük, külső helyszíneken tartott „élményórák” keretében. A beszámolási időszakban a célcsoport tagjai, rendhagyó keretek között dolgozták fel az ismeretanyagokat változó helyszíneken, innovatív, élménypedagógiai elemekkel átszőtt technikákkal, havi rendszerességgel.

Nyelvi fejlesztés

A kötelező óraszámon felüli nyelvtanulás támogatása a projektben részt vevő tanulók részére.

Valamennyi, a programba bevont tanuló, csoportbontásban, heti egy alkalommal, tanítási órák után 60 perc időtartamban részt vett idegen nyelvi fejlesztésben. Választható idegen nyelvek: angol és német

Családlátogatás

Családlátogatás

A szülőkkel való partneri viszony kialakítása kiemelt feladat. A mentorok, a célcsoport valamennyi tagjára vonatkozóan családlátogatást végeztek, a beszámolási időszakban mentoráltanként 4 alkalommal. 2017.11.hótól 2018.06.30-ig mentoráltanként 3 db, 2018.09.10 hó mentoráltanként 1 db.
A kialakított partneri kapcsolat hatására a szülők jelentősen csökkenthetik gyermekeik igazolatlan mulasztásait, ezzel megakadályozva a lemorzsolódást.

Horizontális látogatás más megvalósítóval

Intézmények közötti kapcsolatok megerősítése: Intézmények közötti horizontális tanuláshoz kapcsolódó tevékenységek

Nyertes intézményekkel – 2 intézménnyel hálózati kapcsolat kiépítését kezdtük meg. építünk ki, megvalósítókkal szakmai találkozón vettünk részt 2 alkalommal. Folyamatos, aktív kommunikációt tartunk fenn. 2 nyertes intézménnyel kötöttünk együttműködési megállapodást.

Nyílt napon való részvétel

A felsőoktatásba való továbbtanulást támogató tevékenységek felsőoktatási intézmény által szervezett nyílt napon való részvétel.

1 alkalommal, a mentoráltak számára megszerveztük a Miskolci Egyetem Pünkösdi nyílt napján való részvételt.

Közösségi rendezvény szülőkkel

A szülők bevonása, közösségi nap

A szülőket az iskolai élet aktív tagjává kell tenni, meg kell ismertetni gyermekében rejlő lehetőségekkel és be kell bizonyítani számára a tanulás/tudás értékét. A beszámolási időszakba 1 alkalommal szülői párbeszédre hívtuk őket.

Tanulmányi kirándulás

A célcsoport számára tanulói közösségi építését segítő tevékenység

A beszámolási időszakban 2 alkalommal különböző helyszínekre közösségformáló, csapatépítő céllal kirándulásokat szerveztünk, Nyíregyháza (2018.06.hó) és Poroszló (2018.10. hó) úti céllal. A kötetlen együttlét, elszakadva az iskola zárt világától erősíti a közösségi összetartozást, lehetőséget ad a személyiség teljes megismerésére és új társas kapcsolatok kialakulására. A kiránduláson szerzett ismeretek, élmények alapot teremtenek a további pedagógiai munkának, szélesítik a diákok műveltségét, nyitottá teszi őket a környezeti-, kulturális értékek befogadására. Valamennyi tanóra megelevenedik, érzékennyé válnak a környezettudatosság és egészséges életmód irányában. A közös élmények, tapasztalatok meghatározóvá válnak és alapot teremtenek a további munkára és erősítik a hátránykompenzációs tevékenységet.

Differenciáló pedagógiai módszerek

A célcsoportba tarozó tanulók iskolai sikerességét elősegítő, befogadó szemléletet közvetítő, a tanulók szükségleteit figyelembe vevő, differenciáló pedagógiai módszerek alkalmazása

A megvalósítási időszakban a célcsoport számára a frontális tanítás helyett a kooperatív tanulásszervezésre törekszünk kiegészítve az élménypedagógiai elemeivel. A differenciálást elősegítő módszerek folyamatosan jelen vannak a mindennapi tanulásszervezésben.

Szakmai beszámoló közzététele a honlapon

A beszámolási időszakról készült szakmai beszámolót az intézmény internetes akadálymentesített aloldalán közzétettük.

Veterántalálkozó

Intézményen kívüli szereplők (példaképek, munkaerő-piaci szereplők, nehéz helyzetből magukat felküzdő személyek, roma nemzetiségi civil szervezetek, felsőoktatásban tanuló hallgatók) bevonása, illetve intézményi nyílt napokon, információs napokon történő részvétel

„Nekik már sikerült” – veterántalálkozó - egy alkalommal, meghívtunk, az iskolánkban végzett, roma fiatalt, aki már a munkaerő-piac aktív szereplője.

Együttműködések kialakítása, fenntartása

Együttműködő partnerek felkutatása és együttműködés kereteinek kialakítása és fenntartása

A városban, és a közvetlen környezetben működő -, pedagógiai-, szociális- képzés-, munkaügyi vonalon tevékenységet folytató szervekkel, iskolákkal, kisebbségi önkormányzattal partneri együttműködést kötöttünk, oly módon, hogy részesévé, elkötelezetté váljanak programunk iránt. Közösségépítő- közösségfejlesztő programokon valamennyi partner részt vesz, így nyújtva segítséget közvetlenül és közvetve a diákoknak a továbbtanulás fontosságának tudatosítása céljából, segítve a lemorzsolódás megakadályozását. Megkötésre került 4 db együttműködési megállapodás a szociális háló kialakítására és fenntartására.

Horizontális szempontok érvényesítése

Esélyegyenlőség:

A projekt időtartama alatt esélyegyenlőségi felelőst alkalmazunk. Az esélyegyenlőségi célcsoportot és képviselőjét bevontuk a projekt tervezésébe, tájékoztattuk a pályázat céljáról, a tervezett programokról és az elvárt eredményekről, melyről feljegyzés készült. A pályázati eseményeket infokommunikációs szempontból akadálymentesített aloldalon jelenítjük meg. A projekt valamennyi megvalósítója, valamint a tantestület tagjai esélytudatosságot közvetítenek minden nyilvános eseményen mind kommunikációjukban, mind viselkedésükben. A projekt megvalósítási szakaszaiban kiemelt figyelmet fordítunk a nők és férfiak egyenlőségét biztosító szemléletmódra.

Környezettudatosság:

 A projekt által érintett területeken megőrizzük a védett kulturális és természeti értékeket. Az iskola területén szelektív hulladékgyűjtés alkalmazunk, így hangsúlyozzuk a fenntartható fejlődés fontosságát. Korábbi beruházások eredményeképpen iskolánk napkollektorokkal van ellátva, ezzel csökkentve az éghajlatváltozást okozó üvegházhatású gázok, elsősorban a széndioxid kibocsátását.

Nyilvánosság biztosítása

A „Kedvezményezetek tájékoztatási kötelezettsége” és az „Arculati kézikönyv” előírásai alapján biztosítjuk a projekt ideje alatt a tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségünket. A projekt eseményeit közzétesszük az akadálymentesített aloldalon. Kihelyeztük a „C” típusú tájékoztató táblát. A projekt ideje alatt valamennyi eseményről fotódokumentációt készítünk és a térképtéren közzétesszük.

A programból kikerülő tanulók pótlása

A programból végzettség megszerzése miatt kikerülő tanuló pótlása: Az érettségi bizonyítványt sikeresen megszerző tanulók helyett, olyan diákok kerültek bevonásra, akik megfelelnek a pályázat támasztotta elvárásoknak és az előzetes igényfelmérés alapján, a projektben megvalósításra kerülő programelemek, események elősegíthetik a sikerességüket és hozzájárulhat a végzettség megszerzéséhez

A programból lemorzsolódás miatt kikerülő tanuló pótlása: Iskolánk befogadó jellegéből adódóan az elmúlt tanévek tapasztalata alapján, folyamatosan érkeznek hozzánk tanulók a tanévek folyamán más iskolákból, tanulási, életvezetési, deviáns viselkedési problémák miatt. Nálunk esély és személyes törődést kapnak tanulmányaik folytatásához.

Ha a programból lemorzsolódott tanulót pótolnunk kell, akkor a később érkezett diákok számára ez egy újabb esély, hiszen még több támogató elemmel segítjük a középfokú végzettség megszerzését.